ATENȚIE LA CUMPĂRĂTURI. Produse ”țărănești” pline de E-uri, depistate de comisarii ANPC

În această perioadă comisarii ANPC realizează o amplă campanie de verificare a produselor puse la vânzare, pentru a depista și a scoate de la comercializare alimentele neconforme. Din experiența anilor trecuți, oficialii instituției prezintă o serie de nereguli depistate, astfel încât consumatorii să-și ia măsuri de precauție. Printre altele, acordați o mare atenție produselor așa-zise ”țărănești” care conțin E-uri sau cozonacii cu nucă din belșug… doar pe ambalaj.

”Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

* folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:
* utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);
* utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);
* comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);
* utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;
* nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;
* decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;
* schimbarea stării termice inițiale a produselor;
* folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;
* utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;
* prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);
* utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).
* deficiențe de informare către consumator, de exemplu:
* lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;
* lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;
* lipsa afișării datei limită de consum.
* comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);
* comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;
* comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;
* neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);
* utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate
* comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;
* comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;
* existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;
* comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;
* comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;
* nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao). De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;
* neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;
* înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

* comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

* comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

* Schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate sau comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, precizează comisarii ANPC, într-un comunicat de presă.

 

Ana-Maria HOJDA

Ana-Maria HOJDA
Ana-Maria HOJDA