S-AU SĂTURAT. Profesorii pregătesc declanșarea grevei generale

Angajații din sistemul de învățământ s-au săturat de ignoranța guvernanților și pregătesc declanșarea grevei generale în sistem. Acțiunile de protest de până acum nu au avut niciun ecou, motiv pentru care se adună semnături ca din data de 22 mai să-și întrerupă activitea.

Membrii Sindicatului Liber din Învățământ Maramureș (SLI MM) vor fi chestionați, în perioada 20 aprilie – 5 mai, cu privire la declanșarea grevei generale începând cu data de 22 mai. Documentul de centralizare a acordurilor poartă și antetul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Măsura este o consecință a neglijenței cu care personalul din învățământ este tratat, în continuare, și de actuala guvernare.

SLI MM este singurul sindicat din învățământul maramureșean care și-a manifestat ferm poziția față de atitudinea indolentă a Statului la adresa angajaților din Educație organizând, în mai puțin de un an și jumătate, trei acțiuni de pichetare locale, precum și participare la protestele FSLI din București. Suntem alături de personalul didactic de predare, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic susținând doleanțele acestora. Până la o decizie colectivă privind referendumul, FSLI organizează pichetarea Guvernului, în zilele de 25 și 26 aprilie, pichetare la care vor participa membrii Biroului Operativ SLI MM. În luna mai, tot în capitală, sunt planificate alte acțiuni de protest, un miting și un marș”, anunță prof. Ioana Petreuș, președintele SLI MM.

Salarii decente pentru profesorii tineri

O cerință a sindicaliștilor se referă la acordarea de salarii decente profsorilor debutanți, pentru a atrage cât mai multe cadre didactice bine pregătite.

Solicităm majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic. De asemenea, cerem: instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației; plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic; acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ; acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.)”, arată prof. Ioana Petreuș, președintele SLI MM.

Investițiile în învățământ sunt insuficiente

Mai mult, salariații din învățământ doresc creșterea anuală a investițiilor  în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii și, nu în ultimul rând, renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației. 

Dacă referendumul va primi undă verde, conform Legii dialogului social, pe toată durata participării la grevă contractul individual de muncă sau raportul de serviciu al angajatului/ lucrătorului, după caz, se va suspenda. Pe perioada suspendării se mențin doar drepturile de asigurări de sănătate.

Nemulțumirile personalului din învățământ sunt determinate de:

  • salarizarea umilitoare (salariile sunt poziționate în pătrimea inferioară a grilelor de salarizare), aceasta fiind cauza principală a deficitului de resursă umană calificată;
  • scăderea semnificativă a puterii de cumpărare, ca urmare a creșterii generalizate a prețurilor și a ratei inflației;
  • neacordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile;
  • anomaliile existente în salarizarea personalului didactic de conducere, de îndrumare și control, ale căror venituri au rămas nemodificate în ultimii patru ani, fiind inferioare celor ale personalului didactic de predare;
  • lipsa investițiilor în infrastructura școlară, dar și perpetua subfinanțare a sistemului de învățământ, reflectată în baza materială precară a celor mai multe unități școlare.

Ana-Maria HOJDA

Ana Maria Hojda
Ana Maria Hojda