UN SCENARIU (privind amânarea turului II al alegerilor) și mai multe semne de întrebare

În mediul online circulă un scenariu referitor la amânarea (nu anularea) turului doi al alegerilor prezidențiale din 18 mai 2025. Sigur că un astfel de scenariu l-ar dezavantaja pe candidatul  George Simion, motiv pentru care bănuim că temerele aparțin staff-ului Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) și face parte din arsenalul de campanie electorală: victimizarea aduce voturi în orice situație (chiar una creată artificial), iar teoria conspirației prinde la un electorat destul de larg.

Dealtfel, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a dezmințit miercuri, 7 mai, informațiile apărute în spațiul public privind o presupusă amânare a turului al doilea al alegerilor prezidențiale din 2025. Instituția transmite că „acestea sunt false și reprezintă o tentativă de dezinformare menită să genereze confuzie și să submineze încrederea alegătorilor în instituțiile statului”, transmite Hotnews.ro.

FAZA I: Blocajul politic inițial

  • 5 mai 2025: Premierul Marcel Ciolacu demisionează, în urma rezultatelor slabe ale coaliției în turul I al alegerilor.
  • 6 mai 2025: Președintele desemnează un nou premier (ex: Cătălin Predoiu), care are la dispoziție 10 zile constituționale (până pe 16 mai) să formeze un guvern și să obțină votul Parlamentului.
  • Între timp, Guvernul funcționează în regim interimar, iar toți miniștrii au atribuții limitate — pot gestiona doar activitatea „curentă”, fără decizii cu impact juridic, bugetar sau organizatoric major.

FAZA II: Intrarea în blocaj administrativ

  • În perioada 7–13 mai 2025, AEP, STS, MAI și Ministerul Finanțelor identifică blocaje operative grave:
  • Nu pot fi comandate sau tipărite buletinele de vot pentru turul II,
  • Nu se pot aloca fondurile pentru transportul și securizarea urnelor,
  • Nu se pot plăti indemnizațiile personalului electoral,
  • Nu se pot mobiliza legal forțele de ordine pentru paza secțiilor.

Cauza directă: miniștrii interimari NU pot semna acte administrative sau bugetare de acest tip – confirmat de:

  • Art. 107(3) din Constituție,
  • Jurisprudența CCR (deciziile 98/2008, 601/2005),
  • Practica administrativă precedentă.

FAZA III: Declanșarea crizei electorale

  • 13–14 mai 2025: AEP emite un comunicat oficial în care informează că:
  • Alegerile nu pot fi desfășurate în condiții corespunzătoare, conform art. 50 din Legea 370/2004.
  • Lipsa unui guvern cu puteri depline blochează operațional organizarea turului II.
  • 14–15 mai: Președintele sesizează Curtea Constituțională, solicitând:
  • constatarea imposibilității desfășurării turului II,
  • și posibilitatea reprogramării alegerilor după rezolvarea crizei guvernamentale.

FAZA IV: CCR intervine

  • CCR se întrunește de urgență (15–17 mai) și:
  • Confirmă că organizarea turului II este imposibilă în lipsa unui guvern funcțional,
  • Interpretează că art. 50 din Legea 370/2004 poate fi aplicat în mod excepțional fără aprobare parlamentară prealabilă, în situații de forță majoră administrativă.
  • Autorizează amânarea turului II până la rezolvarea crizei guvernamentale.

FAZA V: Turul II se amână oficial

  • 18 mai 2025: Prin hotărâre a AEP, cu avizul CCR și notificarea publicului, se suspendă organizarea turului II.
  • Se comunică că noua dată pentru turul II va fi stabilită imediat ce un nou guvern este învestit, iar condițiile de legalitate și funcționalitate instituțională sunt îndeplinite.
  • Se invocă principiul asigurării integrității procesului electoral și respectării drepturilor constituționale ale alegătorilor.

CONSECINȚE:

  • Se câștigă timp politic pentru:
  • negocierea unui nou guvern,
  • reconfigurarea strategiei electorale,
  • influențarea agendei publice.
  • Se păstrează controlul instituțional asupra calendarului electoral și a interpretării legii.
  • Se evită organizarea unui tur II în condiții precare, care ar putea delegitima rezultatul.

 

GlasulMM
GlasulMM