BAIA MARE. Unii pacienții reclamă că ”ar putea fi chemați să-și refacă analizele”

Mai mulți pacienți din Baia Mare au reclamat faptul că ar putea fi chemați să-și refacă analizele medicale, din cauza faptului că sistemul informatic nu este funcțional. Un băimărean ne-a sesizat faptul că s-a prezentat la un laborator privat, care are contract cu Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș, iar după ce i s-au recoltat probele i s-a spus că s-ar putea să trebuiască să revină să le refacă. Explicația primită din partea personalului medical, a fost că nu merge sistemul informatic, iar probele recoltate nu pot primi cod de bare. Angajații laboratorului au ținut să sublinieze că nu sistemul lor intern a fost ”atacat”.

Probleme cu SIUI au mai fost și în trecut și nu este pentru prima dată când pacienții au dificultăți în a-și efectua consultațiile medicale sau analizele de laborator. În astfel de situații însă, serviciile medicale pot fi acordate în offline, tocmai pentru a nu pune oamenii pe drumuri.

Am luat legătura cu oficialii CAS Maramureș, care au venit cu un punct de vedere oficial, vizavi de problemele cu SIUI-ul:

”Confirmăm că SIUI-ul a funcționat cu sincope și a fost aproape nefuncțional la un moment dat. Această situație a fost la nivel de țară și în acest sens a fost emis un ordin de către CNAS, afișat de altfel și pe site-ul casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prin care s-a avut în vedere validarea pentru luna decembrie și ianuarie a serviciilor medicale. Din cauza faptului că SIUI-ul nu a fost funcțional, nu au fost validate cu cardul și încărcate în SIUI în 72 de ore de la acordare. Prin acest ordin practic a fost anulată această obligativitate. Astfel, furnizorii nu și-au pierdut serviciile și ele au fost validate.

La sfârșitul fiecărei luni CNAS emite un comunicat pentru luna viitoare prin care, în situația în care SIUI-ul nu este funcțional, se menține anularea celor două obligativități: a validării cu cardul și a încărcării în 72 de ore. În ordinul 149 la articolul 3, se precizează că: pentru validarea activității desfășurate de furnizori în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate începând cu data de 1 februarie 2024 și până la data repunerii în funcțiune a PIAS se va emite un ordin distinct al președintelui CNAS.

În prezent, putem să spunem că față de zilele trecute SIUI-ul este mai funcțional și am început să intrăm în ritm normal. La nivel de CNAS se fac demersuri majore astfel încât acest tip de situații să fie cât mai puține pe viitor. Noi suntem optimiști că până la urmă se va rezolva această problemă, care are un impact și asupra noastră, ca și Casă Județeană de Sănătate. Problema cu codul de bare nu ține de noi. Dacă asiguratul ar fi fost refuzat ca și serviciu, atunci este aria noastră de competență, dar partea de organizare interioară a furnizorului nu este atributul CAS Maramureș”, a declarat Claudia Ganea, purtătorul de cuvânt al CAS Maramureș.

 

Ana-Maria HOJDA

Ana-Maria HOJDA
Ana-Maria HOJDA