EDITORIAL. Miros de praf de droguri…

România a devenit o piață pentru distribuitorii de droguri de prin anii 90, adică după căderea regimului comunist și recâștigarea libertății de a face orice, de a spune orice, de a merge oriunde. Autoritățile cunoșteau fenomenul dar adoptau politica struțului, cu capul în nisip. Și presa știa ce se întâmplă în societate, dar a neglijat aspectul, considerând că face parte din normalitatea postdecembristă. Nici profesorii nu s-au agitat foarte tare, după ce au constatat că tot mai mulți elevi vin drogați la ore sau se droghează în toaleta școlii. Scandalul a izbucnit după tragedia de la 2 Mai, când un șofer drogat a ucis cu mașina doi studenți. Buba s-a spart și a curs tot puroiul, mânjind întreaga societate românească.

Pe bună dreptate, autoritățile caută soluții. În special cu șoferii drogați, depistați în trafic, care omoară în continuare oameni nevinovați. Există în acest sens o inițiativă legislativă care intenționează să le suspende permisele șoferilor care ies pozitiv la testul antidrog efectuat de agenții rutieri. Problema e că aceste teste (se pare, chinezești) nu sunt foarte relevante, în sensul în care indică de multe ori rezultate pozitive, chiar dacă șoferul nu a consumat substanțe interzise. Sigur, rezultatul trebuie certificat de analizele efectuate de un laborator autorizat, dar până se dovedește nevinovăția (dacă e cazul), conducătorul auto rămâne fără permis de conducere. Și de aici un întreg scandal în spațiul public și discuții interminabile. Rezultatul? Executivul a anunțat deja că va face un pas înapoi și va retrage ordonanța de urgență. Cine au de câștigat? Șoferii cu adevărat drogați, care se vor plimba nestingheriți pe șoselelor patriei.

Pe de o parte, e firesc să li se întocmească dosar penal și să fie sancționați șoferii depistați în trafic sub influența substanțelor interzise, pentru a evita noi tragedii, precum cea de la 2 Mai, pe de altă parte, nu e normal să sancționezi nejustificat (pentru că tehnica din dotare lasă de dorit) conducători auto care nu s-au atins în viața lor de droguri.

E bine că s-a declanșat o dezbatere publică pe acestă temă, e bine că societatea caută cea mai bună soluție și vine cu propuneri spre autorități. Una dintre ele se referă la înființarea unui laborator în subordinea Ministerului de Interne. Alta, zicem noi, ar fi achiziția unor teste antidrog de calitate (sigur, costă mai mult, dar viața unui om e neprețuită).

Autoritățile trebuie să identifice de urgență o soluție optimă, pentru că altfel riscăm să asistăm la un măcel pe drumurile publice din România, dată fiind incidența tot mai mare a consumului de droguri. Iar când zicem droguri, ne referim atât la stupefiante, cât și la alcool. Ambele provoacă dependență, alterează starea de conștiință, slăbesc (sau anihilează) reflexele și provoacă drame. Atât personale, cât și în rândul altor familii.

În țările din occident, autoritățile au ridicat în cer cuantumul amenzilor pentru ilegalități produse în trafic. Poate că ar trebui să facem și noi la fel. Nu poate. Sigur ar trebui să facem și noi la fel. Pentru consum dovedit de stupefiante și alcool, la volan, sancțiunile să fie extrem de drastice, până la suspendarea dreptului de a conduce un autovehicol pe drumurile publice pe tot restul vieții.

Voi ce părere aveți?

Dorin Ștef

(Credit foto: gunea.ro)

GlasulMM
GlasulMM