EDUCAȚIE FINANCIARĂ. “Lipsa de obiective e o greșeală”, spune Cristian Bran, Director Grup BCR

Educația financiară se învață, ca orice altă materie. Iar el știe asta, din proprie experiență. Fost cadru didactic și specialist cu vechime în domeniul financiar-bancar, Cristian Bran, Director Grup BCR, ne spune la ce ne ajută educația financiară.

La începutul carierei, ați fost cadru didactic. Cât de diferit se predă educația financiară față de istorie sau geografie?

La începutul activității mele profesionale am fost cadru didactic, într-adevăr, și consider că a fost o experiență care mi-a influențat mult dezvoltarea profesională. Între cele două domenii, există, de altfel, mai multe asemănări decât s-ar putea crede. La fel ca istoria sau geografia, educația financiară nu se predă, se explică. Așa cum trebuie să înțelegem parcursul istoriei, așa cum explicăm geografia cu harta în față ori cu un glob pământesc, așa abordăm și educația financiară. O explicăm pas cu pas, pentru a-i face pe interlocutori să înțeleagă, de fapt, de ce au nevoie de o educație și în domeniul financiar.

Ce putem învăța, ca adulți, de la un curs de educație financiară?

În primul rând, învățăm ce sunt banii și ce reprezintă ei pentru noi. Apoi, învățăm cum să luăm decizii în privința lor. Iar acest lucru este foarte important. Dacă ne gândim la bani, îi privim, de cele mai multe ori, doar ca pe o valoare. Dar dincolo de valoarea lor, stau deciziile noastre. La cursurile de educație financiară pe care le susținem la Școala de bani BCR, aflăm că putem lua decizii mai înțelepte legate de bani și învățăm cum să ne dobândim independența financiară. Aflăm cum să ne gestionam resursele și să ne alocam veniturile în funcție de ceea ce este cu adevărat important pentru noi.

Cum vi se pare că se raportează școlarii și liceenii de astăzi la bani, față de părinții lor?

Primul cuvânt care îmi vine în minte e: superficial. Vedeți, și aici intervine educația. Tinerii învață cum să se raporteze la bani în funcție de educația financiară din familie. Dacă părinții au informațiile necesare, atunci ei devin, la rândul lor, un bun  exemplu pentru copii. De altfel, eu le recomand tuturor părinților să se sfătuiască cu copiii în momentul în care se iau decizii financiare în familie. Acesta ar fi un prim pas. Apoi, consider că ar fi nevoie de ore de educație financiară în unitățile de învățământ. Informațiile aflate la aceste ore i-ar ajuta pe tineri să conștientizeze că banii trebuie cheltuiți/administrați cu grijă. Tinerii au dorințe, dar, din păcate, nu toți știu să facă diferența între dorință și nevoie. De altfel, și noi, adulții, confundăm, de multe ori, cele două noțiuni.

Care rămâne, după părerea dumneavoastră, greșeala cea mai mare pe care o facem atunci când este vorba despre gestionarea finanțelor noastre?

Lipsa unui obiectiv ar putea reprezenta, probabil, o astfel de greșeală. Este bine să ne stabilim obiective. Dacă le avem, știm spre ce să ne îndreptăm și decidem ce resurse să alocăm. Ne trebuie scopuri solide, altfel, cum ne gestionăm banii? Din contră, nu îi gestionăm, ci îi cheltuim fără sens. Din nou, la acest capitol ne pot ajuta noțiuni și principii de bază din educația financiară.

Care sunt propriile greșeli financiare pe care astăzi nu le-ați mai face?

Sigur nu aș mai alege lucruri scumpe și nu aș mai cheltui nejustificat. Sigur m-aș gândi de două ori înainte să iau decizia de a cumpăra ceva. Aș evita cumpărăturile făcute din impuls, în momente de vulnerabilitate.  Am învățat de-a lungul vieții mele că lucrurile simple sunt cele mai frumoase și mai valoroase.  Și în plus, aș investi mai serios în mine, adică aș economisi mai din timp, mai mult și constant.

Pe 10 aprilie, veți vorbi la conferința Între sine și bani, organizată de Asociația Educație pentru Succes, cu susținerea Școlii de bani BCR. La ce să se aștepte băimărenii de la acest eveniment?

Îmi doresc ca băimărenii să participe în număr mare și la astfel de conferințe. Într-o lume în care suntem „invadați“ de podcasturi, care, sigur, au și ele un rol important în informarea noastră în această epocă online, prezența fizică la o astfel de conferință poate avea un impact mai mare pentru viața noastră decât o simplă înregistrare, transmisă printr-un ecran. Sunt convins că unii băimăreni se vor regăsi în mesajul acestei conferințe și că vor medita ulterior asupra lucrurilor aflate de la vorbitorii invitați, iar acest lucru îi va ajuta, cred eu, să se (re)descopere, să-și (re)definească relația cu ei înșiși, dar și cu banii.

Am văzut că ați inițiat o petiție pentru a introduce educația financiară în materiile predate la școală. Ne puteți da mai multe informații?

După ce am interacționat direct cu peste 650,000 de români în ultimii 8 ani, ne-am dat seama că o soluție pentru pregătirea noilor generații pentru independență financiară, cât și pentru responsabilizarea lor cu privire la bani, este introducerea educației financiare în materiile predate la școală. Astfel, dacă vorbim despre bani la fiecare materie, în lecții care oricum urmează să fie predate, normalizăm discuțiile despre bani, nu aglomerăm programa școlară  cu o nouă materie în plus și reușim să le explicăm elevilor noțiuni complexe într-o manieră simplă și interesantă, într-un mod interdisciplinar. De exemplu, putem calcula bugetul familiei Marei, din romanul lui Slavici, la limba română sau putem discuta despre cum planificăm o excursie cu clasa la ora de geografie și la ce trebuie să ne uităm. Discuțiile despre bani ar trebui să fie parte integrantă din educația pentru viață pe care o oferim copiilor noștri și credem că școala si cadrele didactice ne pot fi aliați în a face aceste discuții interesante și utile pentru viitorii adulți, care vor avea, astfel, o relație mai bună cu banii lor. (Advertorial)

 

GlasulMM
GlasulMM