
POTRIVIT MASTER PLANULUI DE TRANSPORT. Calea ferată Baia Mare – Dej va fi modernizată doar după anul 2031
Master Planul General de Transport (MGPT) al României pentru anul 2030 prevede urmatoarele investitii în infrastructura rutiera din judetul Maramures: Constructia Drumului Expres Turda – Baia Mare – Satu Mare – Petea; Modernizarea Drumului TransRegio Bistrita – Salva – Moisei – Cârlibaba; Modernizarea Drumului TransEuro Iacobeni – Borsa – Sighetu Marmatiei – Negresti Oas.
Acestor investitii li se adauga lucrarile de reabilitare si modernizare a unor drumuri din fonduri locale, judetene sau guvernamentale; în domeniul feroviar, MGPT prevede modernizarea cailor ferate Satu Mare – Baia Mare, respectiv Baia Mare – Dej doar dupa anul 2031, iar în domeniul aerian modernizarea Aeroportului International Maramures în intervalul 2022-2024.
În pofida pozitiei sale strategice de judet de granita a României si Uniunii Europene, judetul Maramures are o pozitie excentrica fata de principalele coridoare de transport rutier si feroviar, ceea ce îi afecteaza negativ competitivitatea; în urmatorii ani, în infrastructura de transport vor fi realizate câteva proiecte, precum: Drumul Expres Turda-Halmeu, Reabilitarea / modernizarea magistralei CF 400 între Dej si Satu Mare si Extinderea si Modernizarea Aeroportului International Maramures.
Judetul Maramures nu dispune de cai rapide de transport rutier si feroviar care sa îi asigure legatura cu granita de nord, de vest si cu principalele centre urbane din regiune si din tara, desi în ultimii ani au fost vehiculate mai multe proiecte de amploare înca nematerializate.
Principalele cai de acces în judet sunt drumurile nationale (dintre care DN1C are si statut de drum european), care au beneficiat de lucrari importante de reabilitare în ultimii ani; exista totusi o serie de drumuri nationale aflate în stare relativ proasta, care au beneficiat doar de lucrari de reparatie si întretinere.
(Din Strategia de dezvoltare durabila a judetului Maramures, 2021-2027)
(Foto. Arhiva Glasul)