TIMP DE CINCI ZILE. 10 elevi din Cavnic și-au dezvoltat competențele antreprenoriale în Teramo, Italia

10 elevi de la Colegiul Economic ”Pintea Viteazul” Cavnic – Demian Gabriela, Dezsi Roxana, Gircsis Antonio, Lesuc Gabriel, Lingurar Antonia, Marc Lucas, Marc Vasile, Oros Răzvan, Tiecar Dorian, Vitua Alexandra – și prof. Claudia Stoica (responsabil proiect) au participat, între 22 și 26 aprilie, în Teramo, Italia, la o mobilitate cuprinsă în agenda proiectului ”Education Boost with Erasmus+”, finanțat de Uniunea Europeană. Activitățile derulate au vizat atingerea obiectivului doi al acreditării Erasmus și anume creșterea cu cel puțin 35% a numărului de elevi de liceu (de la filiera teoretică) care și-au dezvoltat competențele antreprenoriale și de leadership prin activități de mobilitate, pe o perioadă de cinci ani.

Elevii și profesorii prezenți la mobilitate au luat parte la activități ce au avut în centru tema antreprenoriatului: jocuri de cunoaștere, prezentarea localității Teramo, exprimarea așteptărilor și temerilor, dezbaterea termenului antreprenoriat. De asemenea, s-au făcut propuneri de idei de afaceri care se pot realiza cu un buget redus de 20 euro și s-a prezentat ideea CulTEam de către elevii școlii din Italia – concept al unei asociații pentru acțiuni sustenabile bazate pe activități culturale. Mai mult, participanții i-au luat interviu unui antreprenor italian în cadrul căruia au discutat despre competențele asociate antreprenoriatului conform definiției recunoscute la nivel European și despre prezentarea unui model pentru realizarea afacerii proprii.

„Ai mai fost o dată, de ce ai ales Teramo din nou? – am primit întrebarea aceasta de la multe persoane, însă nu cred ca există o explicație concretă, e vorba de sentimentul pe care un loc ți-l poate da. Experiența în Teramo (Italia) din cadrul proiectului ”Education Boost with Erasmus+” (poate vă mirați) a fost total diferită față de cea anterioară, din 2022. De data aceasta, am fost găzduită la o familie care m-a primit cu bucurie și de la care am învățat lecții de viață și, totodată, cum să gătesc mâncare italienească. Deși locurile au fost aceleași, obiectivele turistice de asemenea, am simțit că e un loc nou. Astfel, am legat prietenii noi, am aflat noi curiozități despre oraș, am creat amintiri foarte frumoase, dar cel mai important e motivul pentru care am mers de fapt acolo – dezvoltarea competențelor antreprenoriale. În cele cinci zile de activități, am învățat cum să fac un plan de afaceri, ce competențe sunt necesare pentru a fi un bun antreprenor și, mai ales, cum să promovez un produs. Mobilitatea în Italia a fost diferită și din punct de vedere al grupului – am fost echipă închegată, chiar dacă am fost din trei clase diferite! Recomand cu căldură participarea la astfel de proiecte Erasmus, nu există regrete, doar beneficii! Cât despre Italia – you were great once again”, a punctat la întoarcere Roxana Dezsi, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Economic ”Pintea Viteazul” Cavnic.

În cadrul zilelor petrecute în Italia, profesorii și elevii au mai luat parte la jocuri pentru generarea de idei, inclusiv aplicarea tehnicii SCAMPER, la studii de caz privind studierea activității unor companii cunoscute în domeniul turismului, au propus idei de afaceri sau strategii de marketing folosing tehnici specifice în domeniu, s-au întâlnit cu un antreprenor local, fost arhitect, care s-a reinventat și a deschis o afacere de eco-printing (printarea unor plante pe materiale textile naturale), iar elevii au realizat tricouri personalizate.

„Am ales să colaborăm cu liceul din Teramo pentru atingerea obiectivului focusat pe competențe antreprenoriale datorită experienței vaste pe care o are în acest domeniu – a implementat diverse proiecte pe această tematică, iar profilul liceului (turism și alimentație publică) favorizează dezvoltarea acestor competențe prin intermediul curriculumului. S-a dovedit a fi alegerea perfectă deoarece elevii noștri au învățat multe lucruri noi în cele cinci zile de activități! Pe lângă expertiza liceului, aș dori să menționez și ospitalitatea gazdelor – elevii noștri s-au simțit ca acasă, iar la final își făceau planuri pentru viitoare reuniuni cu elevii italieni”, a declarant prof. Claudia Stoica, responsabil proiect.

Maria STOICA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maria Stoica
Maria Stoica